försäkringskassan?? hjälp!

Alltså jag blir galen på alla papper hit och dit som ska skickas till försäkringskassan. Lönekontoret på mitt jobb verkar tyvärr inte ha alla hästar hemma om man säger så. På första pappret jag skickade in till dom skrev dom en årsinkomst, när handläggaren på fk ringde dit uppgav de ca 28000 mindre än det dom skrivit först. Vilket inte stämmer, då de inte räknat med ob. Sen fick jag ett annat papper från fk som de skulle fylla i, på det har dom uppgett 5000 MER än det dom skrivit första gången, och över 30000 mer än det dom sagt till fk. När jag ringde fk nu, så hade dom ytterliggare en summa, nämligen ca 20000 mer än den lägsta summan. Blir man förvirrad??? Ingen av summorna stämmer med det jag får det till när jag räknar på mina lönespecar. Dessutom har lönekontoret skrivit att jag har 36 h/v och uppgifterna är från 120401, vilket inte stämmer, då jag haft en fast tjänst på 33h/v. Och jobbat extra utöver det. Har haft timlön på det. Men nu 1 oktober har jag gått på en heltidstjänst (fast) och får månadslön. Men på pappret de skrivit till fk står det att jag jobbar deltid!! Jag blir galen och sliter mitt hår! När jag ringde fk så sa hon att jag ska ta min nya månadslön plussa på ob gånger 12, och det blir min årsinkomst, och det är det jag ska skriva. Att det gäller för både graviditetspenningen och föräldrapenningen eftersom det är den inkomst jag skulle haft. Eftersom jag har en heltidstillsvidaretjänst. Men stämmer det verkligen? Så mycket har jag ju inte tjänat bakåt i tiden. Nån som vet som kan hjälpa mig?? Jag fattar ingenting.

Kommentarer
Postat av: Denice

Jag skulle göra som hon på fk sagt. Det är den inkomst du har idag som räknas, inte bakåt i tiden. Varje gång jag får löneförhöjning så skickar jag in till fk, för det blir en ny SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Det gäller alltså på direkten.

2012-10-05 @ 15:49:50
URL: http://minapyssligheter.blogspot.com
Postat av: Hannah

När jag uppgav första gången till fk så tog jag summan från förra årets deklaration, alltså det jag tjänat sammanlagt hela året innan, för som jag fattar det så ska inkomsten ha varit samma minst 6 månader. Men så fort lönen höjs nu så skickar jag in och då gäller det på en gång. Jag har en kompis som fick barn nu och hade jobbat på sitt nya jobb i 5 månader och får då bara 180 kr/dag eftersom hon inte hann jobba 6 månader! Sjukt, innan dess pluggade hon ju i tre år.

2012-10-05 @ 21:24:05
URL: http://www.hannahsvardag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0