lite mer om amning.

Som svar på era kommentarer så kommer ytterligare ett inlägg om amning! :-P

Klara tog inte ens bröstet från början, precis när hon kommit ut. Barnmorskan försökte hjälpa till, men det gick inte.
Så hon hämtade en annan som skulle vara jättebra med amning, o vi provade både med och utan amningsnapp och inget fungerade. Så dom gav upp.

Väl på BB fick jag ingen hjälp förrän över ett dygn senare. "eftersom bebisar inte äter så mycket första dygnet". De som hjälpte mig på bb gav upp rätt fort och gick ut fast att hon inte ätit. De sa att vi fick mata lite med sked, så det gjorde vi.

Det var en barnmorska som inte gav upp, och då fick vi henne att äta. Hon ammade några gånger på bb utan amningsnapp, men sedan gick det bara med nappen.

Väl hemma kämpade vi på med amningen och dessa jäkla amningsnappar som bara ramlade av o var ivägen. Vi fick köpa en pump och gav lite på flaska eftersom det absolut inte gick amma henne på ena bröstet. Vi var på bb hemvård två gånger första veckan, o de tyckte att det såg bra ut, trots att hon gått ner i vikt och vi fick bråka med henne varje gång hon skulle äta.

på måndagen därpå hade vi bvc på hembesök, o då hade klara gått ner mer än 10%, så då var vi tvugna att köpa ersättning. Efter det vägrade hon ta bröstet, varken med eller utan amningsnapp.

Så jag har pumpat och hon har fått ersättning om vartannat, och har gått upp i vikt igen!

Så i lördagskväll var hon lite hungrig, så jag provade lägga till henne vid bröstet, och hon tog det!! Hon ammade från båda, utan amningsnapp i en timme! I går fick hon bara ersättning på kvällen annars ammade hon hela dagen. :-D

Jag fattar ingenting, men det känns så skönt! Det är fortfarande liite trixigt att få henne ta bröstet, men nu går det iallafall! Ena är lite svårare, men jag kämpar på.

Det är en sån lycka!


Tre veckor!

Kommentarer
Postat av: Hannah

Åh vad roligt att höra! Din belöning för allt slit kom tillslut! Hoppas det fortsätter så och att ni får lite lugn och ro att bara njuta. Och vilken sötnos!

2013-01-28 @ 14:39:49
URL: http://mammasnart3.blogspot.com
Postat av: sofie

Härligt! Tänk, jag ammar ju min lilla 4 månaders Alma hela dagarna, ändå blir jag tårögd av din bild :). Så fint!

2013-01-28 @ 15:21:46
Postat av: Da

Skönt att det funkar, det är ju så mysigt att amma, även om det såklart inte är fel med att ge ersättning :)
Det kanske är en knasig teori, men det kan ju hända att hon i början var för trött för att amma, och sedan när hon gick ner i vikt blev det en ond cirkel. När hon sedan fick ersättning och orkar mer, så kanske hon också orkar vänta på att mjölken ska rinna till när hon ammar? Amning är ju lite mer arbete för bebisen än flaska.
Längtar tills jag får se henne, vi har ju varit sjuka här hela familjen!

2013-01-30 @ 12:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0