Julmys

I helgen hittade jag ett recept på äppelchips och äppelglögg. Det blev jättegott!
Det tar lite tid, men det var mysigt att göra, och gott att äta. ;-)

Detta behöver du:

2 äpplen (jag köpte röda äpplen. Inte mjöliga)
2 dl socker
1,5 dl vatten
4 msk färskpressad citron
nejlikor
russin
kanelstång
Vitt vin

Gör så här:

Skölj äpplena väl, skiva i så tunna skivor du kan med en vass kniv, kärnhuset ska sitta kvar.

koka upp socker och vatten tills sockret har löst sig. Ställ av från plattan och häll i citronsaften.
Lägg i de skivade äpplena och låt dra i ca 30 minuter.


Ta upp äpplena med en hålslev. Lägg dem i frysen i ca 40 min. (Jag la ut dom på en plåt med bakplåtspapper och satte in hela plåten i frysen) Äpplena ska ligga fördelade på plåten så att de inte ligger på varandra.

Låt torka i ugnen i 2-3 timmar på 100 grader. Låt stå en stund så äpplena kallnar, ju tunnare de är, dessto krispiga blir dom, annars kan de ha en lite mjuk, segare konsistens.

När du sätter in äpplena i frysen kan du börja göra äppelglöggen. Ta sockerblandingen och sätt tillbaka på plattan. Häll i valfri mängd av vitt vin (jag tog en tredje del av flaskan), nejlikor, russin, kanelstång och äppelbitar (jag tog kanterna på äpplena som blev för tjocka som chips och delade i trekanter)



Värm upp tills det nästan börjar sjuda och låt det stå under lock ca 1 timme. Sila bort kryddorna och äpplena och njut av en egengjord äppelglögg!

 

Tyvärr minns jag inte vad bloggen hette som jag hittade receptet på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0