förlossningsberättelse

Fredagen den fjärde januari hade jag tid hos min barnmorska kl 9, sista tiden innan bf, v 39+4. P var ledig, så han följde med.

Vi gick dit, en promenad på ca 10 minuter. Jag fick lite ont i ljumskarna efter promenaden, men inte mer än vanligt. Efteråt gick vi och handlade och fikade.

Jag fick lite oonda samandragningar från och till, men det hade jag ju känt i flera veckor innan, så det var inget jag tänkte på.

Vi åkte ut till en liten by med en mysig liten inredningsbutik, och sedan åkte vi ut till Ps pappas jobb och fikade lite.

På eftermiddagen åkte vi ut till min mama och hennes sambo för P skulle hjälpa till med deras nya tv.

Jag hade fortfarande lite samandragningar, men inget som gjorde ont. Vi käkade middag där, och jag sa att jag trodde jag skulle gå över tiden.

Vid halvnio på kvällen var vi hemma igen.
Vi la oss i soffan och jag låg med datorn och beställde lite grejer till bebisen.

När klockan var ca 23.20 så kände (hörde) jag/vi att det knäppte till i magen. Jag hade läst att man kunde känna så när vattnet gick, så i ren reflex tog jag handen mellan benen och sprang in på toan.
Det var inget vatten, därimot så blödde jag en del.
Jag ropade på P som fick komma och titta, och vi blev lite stressade och undrade vad 17 vi skulle göra nu. ;-)
Jag satt på toan ett tag, och det sipprade lite vad som kunde vara fostervatten.

kl. 23,50 ringde jag till förlossningen, jag kände inga värkar, men de tyckte jag skulle komma in på kontroll eftersom jag blödde.

När vi lagt på och jag reste mig kände jag nåt varmt och blött mellan benen, så sprang in i duschen och insåg att vattnet gått. P yrade omkring och samlade ihop alla grejor och jag ställde mig och rakade (!) benen. ;-)

När vi skulle åka började jag känna ett lätt molande i magen, som lite lätt mensvärk.

Det tar ca 5 min att åka från oss till förlossningen och vid ca 00.30 var vi framme.
När jag klev ur bilen kände jag en kraftig smärta i magen.
Vi fick komma in och de satte ctg i 20 minuter.
Under den tiden hade jag flera värkar, som gjorde så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Jag sa till P att skulle det göra så här jävla ont så var jag tvungen att få epidural! Därefter kom barnmorskan in och sa att de beslutat att jag skulle få stanna imed att jag fått en del värkar.
Jag tror inte dom riktigt fattade hur ont jag faktiskt hade.
Vi fick gå in på ett annat rum och jag fick ta på mig en blå sjukhusrock och lägga mig på en säng.
Hon kollade hur öppen jag var och utbrister " Jag tror du är öppen tio cm!! ".
Sen gick allt väldigt fort, jag minns det lite luddigt. Jag fick ligga på sidan och krysta med benet i ett benstöd. Rätt som det var skulle jag ligga på rygg i gynställning och rummet blev fullt av folk.
Jag minns att jag flera gånger sa att jag inte ville spricka och frågade om det inte var klart snart.

Det gjorde skitont, men jag krystade för kung och fosterland och ville bara ha ut bebisen.
Barnmorskan instruerade mig hur länge jag skulle krysta och rätt som det var var hon ute! <3 Då var kl 02.46, och jag hade krystat i 45 min.

I efterhand fick jag veta att Klaras hjärtljud var nere på 70, och det var därför rummet fylldes med folk (läkare mm) och jag fick nåt dropp som gav lite värkpaus.
Lustgasen använde jag nästan inte alls då jag blev illamående av den.

Allt gick bra, jag sprack ingenting, och i efterhand så är jag väldigt nöjd med förlossningen även om den var väldigt snabb och intensiv!







Kommentarer
Postat av: L

Herrejisses vilken drömförlossning! (Om det nu finns sådana) :)

Jag ställer in mig på att det ska bli jobbigt och segdraget så kanske jag i bästa fall blir positivt överraskad :)

2013-01-16 @ 18:42:40
URL: http://ilangtanochvantan.blogspot.com
Postat av: Hannah

Ojoj du hade turen att "missa" de första onda centimetrarna, jisses vilken fart du hade i dina värkar! Vad roligt att läsa att det gick så bra! Men det är ju ganska skönt att ha det gjort :)

2013-01-17 @ 00:10:33
URL: http://mammasnart3.blogspot.com
Postat av: emma

Wow vilken fart! Kul att läsa :)

2013-01-17 @ 00:11:06
URL: http://lyckaabovo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0