om amning

Det hinns inte med mycket bloggande när man har en liten nyföding hemma. ;-)

Det är underbart att vara mamma, samtidigt som det är ett rent helvete ibland. Men Klara är helt underbar ändå.

Hon vägrar bröstet utan amningsnapp, och med amningsnapp tar det 700 år innan hon börjar suga. Dagarna går det okej, men nätterna ska vi inte tala om! Hon vaknar varannan timme och vill ha mat, men vill inte ta bröstet. Hon gråter så det skär i mammahjärtat. Inatt var hon vaken i två timmar, mellan 4-6, tills hon tillslut somnade på mitt bröst. Förutom dom varannantimme vakningarna. Det tar minst en timme att få i henne maten.

Det kanske inte låter så farligt, men hur gärna jag än vill amma, så är jag nära att ge upp. Jag kan inte lägga till henne vid bröstet själv, och vi får trycka dit hennes huvud, hon spjänar emot och gråter.

Jag som inte var orolig för amningen alls, fick ju verkligen bita i det sura äpplet. P är hemma en vecka till, och hur det ska gå sen, det fasar jag för.

Idag kommer bvc hem till oss, så vi får se vad hon säger, om hon har några bra tips och råd.. jag vill bara att det ska funka!

Kommentarer
Postat av: emma

Räck upp handen om amningen får dig att gråta! Jag räcker upp iallafall! Fy så många olika trassligheter det kan bli med amningen... Jag är i fasen där jag gråter för min o Lauras skull och förbannar de som har en problemfri amning. Typ som under alla misslyckade gravidförsök, ledsen och hatade alla som bara behövde vifta ett par kalsonger... Suck. Hoppas bvc ger bra tips!

2013-01-14 @ 13:19:08
URL: http://lyckaabovo.wordpress.com
Postat av: E.

Usch ja, jag tyckte också det var tungt i början, det tog lång tid innan han ville ta bröstet hos mig med och bara gnölade. (Vi fick ju inte lämna bb förrän han hade sugit första gången, och bara det tog två och ett halv dygn). Nu funkar det bra, men det tog sin lilla tid. Din tjej är ju fortfarande ganska liten och kanske behöver ett tag till på sig för att lära sig ;) Men du! Om amningen inte funkar - so what? Visst vill man att det ska funka såklart för att det är smidigt NÄR det väl funkar, men om det nu inte gör det, så funkar ersättning bra, glöm inte det! Strunta i om andra runt omkring mässar att mjölken är det bästa. Det är ganska så bra att ha en pigg och glad mamma också. Jag tyckte det var skönt att släppa på pressen och tänka att jag var helt okej med att ge ersättning om amningen inte skulle funka. Lycka till och kram till dig!

2013-01-14 @ 15:42:19
URL: http://vivillblitre.blogspot.se
Postat av: Hannah

Det är fruktansvärt frustrerande med bebis som inte tar bröstet, det går ju liksom inte tvinga dom, de gapar minsann inte på beställning! Jag har hjälpt många mammor genom mitt jobb men behövde ändå hjälp med min egen amning! Det kan vara så små små saker som gör stor skillnad så jag hoppas du får en riktigt bra bm som kan hjälpa dig, om du önskar fortsätta amma. Annars tycker jag du kan lägga ner utan dåligt samvete, man ska kämpa lite, men inte hur länge och mycket som helst! Lycka till i vilket fall <3

2013-01-14 @ 20:05:33
URL: http://mammasnart3.blogspot.com
Postat av: Denice

Jag håller med alla andra :-) För mig var det viktigt att amma mest för att det var så jobbigt att greja med ersättningen, men om det är väldigt jobbigt så ska man inte se det som ett nederlag att lägga ner amningen, det blir bra för bebisen ändå. Sen tar det tid, även Corinne som var lättammad tog tid på sig att hitta rätt tag osv. Det är jättebra att du får hjälp, men gör sen det som är bäst för er, skit i vad andra säger/tycker/tänker! Stor kram!

2013-01-14 @ 21:16:50
URL: http://minapyssligheter.blogspot.com
Postat av: Elin - Mamma till My

Se inte det som ett nederlag! Om du orkar kämpa - gör det! Men allra viktigast är en pigg och glad mamma som är nöjd med tillvaron - nöjd mamma = nöjd bebis!

Jag kan nästan ångra att jag la så mycket krut på amningen i början, att det skulle fungera , att jag inte fokuserade på My, tills slut så orkar man inte längre, trots hjälp från amningsmottagningen. Det var en sån lättnad och lägga av med amningen och det är inget jag ångrar idag, det var en befrielse. Jag gillade aldrig att amma, även de få gånger de fungerade någorlunda bra.

Lycka till med BVC hembesöket! :D Bara och skriva om du vill prata av dig eller nåt! :D Finns här!
Puss o kram! :D

2013-01-14 @ 21:40:56
URL: http://mysansfamily.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0